تاثیر مستقیم طراحی صنعتی بر پیشرفت تجاری شما

این بار از زبان مکنزی (بخش دوم)

در بخش اول مقاله تاثیر مستقیم طراحی صنعتی بر پیشرفت تجاری شما، به بخشی از پژوهش مکنزی روی 300 شرکت پرداختیم. طبق این پژوهش، ضرورت طراحی صنعتی، چگونگی دستیابی به طراحی صنعتی و آمار مکنزی از اثر طراحی صنعتی در رشد تجاری شرکت ها را بیان کردیم. در ادامه به چهار نیاز طراحی صنعتی، برای کسب بهترین کارایی که در تحقیقات مکنزی مشخص شده می پردازیم.

بیشتر از یک احساس: رهبری تحلیلی

طراحی صنعتی یک مساله ی مدیریتی در سطح مدیران ارشد شرکت است. اینکه صرفا به یک حس نیاز نسبت به طراحی صنعتی برسید کافی نیست. شما باید همان به میزان دقتی که برای درآمد و هزینه های خود صرف می کنید، به طراحی صنعتی بها دهید. طبق تحقیق مکنزی، شرکت هایی که بهترین عملکرد مالی را داشتند، خیلی خوب به این باور رسیده اند. آنها به اصطلاح به طراح خود مثل یک شهروند درجه دو در شرکت رفتار نکرده اند! درواقع مساله ی طراحی نباید در سطح مدیران میانی متوقف و رها شود.

این مشکل تنها متوجه مدیران نیست و طراحان نیز مقصر هستند. آنها باید همواره تیم مدیریت را متوجه رابطه ی مستقیم طراحی و اهداف تجاری شرکت کنند. پژوهش مکنزی نشان می دهد شرکت هایی که بیشترین سود مالی را دارند، مدیریت طراحی و تجاری را شجاعانه با هم ترکیب کرده اند.

بیشتر از یک محصول: تجربه‌ی کاربر

برای تولید یک محصول، آخرین ویژگی های فنی را کپی نکنید! با ایجاد یک نقشه ی راه مشتری، نقاط ضعف را بشناسید و نقاط قوت بالقوه را پیدا کنید. شاید این امر بدیهی به نظر برسد ولی جالب است بدانید تنها 50% شرکت از 300 شرکت این تحقیق قبل از خلق اولین ایده ها و تعیین مشخصات طراحی محصول، کاربرپژوهی می کردند.

ترکیب سه عنصر زیر می تواند به شرکت ها جهت دریافت و استنباط رفتار کاربران کمک کند:

  • محصولات فیزیکی
  • ابزارهای دیجیتال
  • فعالیت های صرفا خدماتی

مثلا یک هتل ممکن است علاوه بر تمرکز بر زمان میان ورود و خروج مهمان ها (عنصر خدمات) تعامل با مسافران را از طریق شبکه های اجتماعی (ابزار دیجیتال) پیگیری کند. یا حتی یک هدیه کاربردی (محصول فیزیکی) به عنوان یادگاری به مشتریان خود ارائه دهد. این هتل با استفاده از این سه عنصر، طراحی خدمات خود را می تواند به بهترین نحو انجام دهد. یک هتل در دنیای واقعی تجربه ای شبیه به این مثال دارد. این هتل طبق گزارش مکنزی با این نوع از طراحی ارائه ی خدمات، 3% وفاداری مشتریان خود را افزایش داده است.

بیشتر از یک حوزه: همکاری چندمنظوره

شرکت هایی که در تحقیق مکنزی بهترین عملکرد را داشتند، طراحی کاربر محور را وظیفه ی همه می دانند. یک کاریکاتور قدیمی از واحدهای طراحی در شرکت ها وجود دارد که در آن گروهی از آدم های خالکوبی شده و گوشه گیر جدا از بقیه شرکت هستند. این کارمندها که بقیه همکاران آنها را یاغی و نامتعارف می دانند، همان طراحانی هستند که اجازه دسترسی به ایده هایشان را نمی دهند. چرا؟ چون همیشه از مهندسان و مدیران بازاریابی کوته فکر که نمی خواستند دیدگاه های بزرگ طراحان را درک کنند، زخم خورده اند!

این تصویر اغراق شده است. ولی همین امروز هم شرکتی وجود دارد که از استدیوی طراحی فوق العاده خود پرده برداری کرد، طراحان با خوشحالی وارد آن شدند، ولی خیلی زود طراحان درهای تعامل با مهندسان را بستند زیرا آنها را لایق طرح های خود نمی دیدند. این حرکت ها به شدت عملکرد تجاری شرکت را تضعیف می کند.

برای جلوگیری از این مشکل شرکت ها به یکپارچه کردن بخش های طراحی با بقیه بخش های خود می پردازند. دقیقا نقطه ی مقابل عملکرد جزیره ای. همچنین در ورش بعدی شرکت ها سعی کردند از بین افراد حاضر در تیم کسانی که استعداد و تفکر طراحی قوی دارند را شناسایی کنند و پرورش دهند.

بیشتر از یک مرحله: آزمون ‌و خطای مداوم

آزمون و خطا در طراحی یک امر مرسوم و رایج است و آزمون و خطا باید مداوم باشد. بسیاری از شرکت ها هنوز بر طراحی غیرقابل بازگشت در توسعه ی کالا تاکید دارند ولی این کار ینی تولید محصول براساس یکی از صداهای مشتریان! نتیجه چیست؟ فروش فقط به یک قشر از افراد با یک تفکر خاص و ضرر و زیان مالی برای شرکت شما.

حتما به این نکته دقت کنید که عملکردهای توسعه در فضای غیرایزوله انجام شود. در غیر این صورت محصولاتی ایجاد می شوند که هیچ وقت مشتریان شما را خوشحال نمی کنند و به فروش نمی رسند.

با یک مثال این مقاله را به پایان می رسانیم: یک گروه تجهیزات پزشکی، ماشین جدید جراحی ساختند که با تهدید روزافزون رقبا مواجه بود. مدیر اجرایی و مدیران ارشد با جدیت کار کردند و تیمهای شرکت با چندین وظیفه ایجاد شد. یک فضای کار اشتراکی تبادل ایده ها را آسان تر کرد. دوسال طول کشید تا این تیم 200 آزمایش کاربری انجام دادند و توانستند در کل بیش از 110 ایده و نمونه ی اولیه بسازند. در نهایت نمره ی کاربری محصول این تیم به بیش از 90% رسید در حالیکه رقبا نهایتا 76% امتیاز گرفتند. سهم بازار برای این شرکت حدود 40% در 6ماه افزایش یافت و نتیجه ی یک طراحی حاصل از آزمون و خطای مداوم به مدیران نشان داده شد.

اگر با خواندن این مقاله حس کردید کسب وکار شما نیاز به یک طراح صنعتی دارد، می توانید با مراجعه به مرکز طراحی صنعتی ایران https://irandesignoffice.ir/ نسبت به دریافت این خدمت اقدام کنید. خدمات مرکز طراحی ایران با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه می شود.