نشست هم اندیشی مراکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

اولین نشست هم اندیشی مراکز تجاری ایران در خارج از کشور در 9مردادماه 1402 با هدف ارتقاء سطح دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات کشور برگزار شد.

این نشست با حضور مهدی ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، صفری، معاون دیپلماسسی اقتصادی وزارت امورخارجه و مدیران دفاتر و مراکز تجاری ایران در سایر کشور ها برگزار شد.

حضور 45 مرکز تجاری در نشست هم اندیشی

نشست هم اندیشی سازمان توسعه تجارت میزبان 45 مرکز تجاری از کشور های روسیه، نروژ، برزیل، چین، هند، ترکیه و دیگر کشورها بود. مهندس قربانعلی و مهندس طبایی، مدیران مراکز تجاری ایران در چین و هند از سوی کریدور فناوری تا بازار در این نشست حضور داشتند.  

در نشست هم اندیشی مراکز تجاری چه گذشت؟

سرپرست سازمان توسعه تجارت، جناب آقای ضیغمی در این نشست ضمن اشاره به عبور ایران از خام فروشی گفت: در 1401 ایران از مرز 53 میلیارد دلار در صادرات غیرنفتی عبور کرد. وی افزود صادرات غیرنفتی ایران مخصوصا در حوزه های کشاورزی و صنعت و معدن دارای ثبات بیشتری نسبت به پتروشیمی است که نشان دهنده ی عملکرد مثبت کشور در این حوزه هاست.

ضیغمی با تاکید بر اهمیت نقش مراکز تجاری در حوزه ترویج صادرات گفت: فعالیت مراکز تجاری در دو سال گذشته افزایش چشم گیری داشته اند. امروز 45 مرکز تجاری فعال در کشورهای مختلف داریم و تمرکز ما بر افزایش کیفیت فعالیت آنهاست. همچنین ضیغمی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو در ماه های گذشته گفت: 60% شرکت کنندگان در این نمایشگاه برای اولین بار به ایران آمده و از فضای صنعتی و توانمندی های شرکت های ایرانی بازدید می کردند. همین روند آشنایی و شروع همکاری می تواند با تمرکز بیشتر بر معرفی تولیدات کشور به آنها مورد پیگیری قرار گیرد.

پس از مهندس ضیغمی، دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه صحبت های خود را با اشاره به اولویت دولت بر تجارت با کشورهای همسایه شروع کردند. ایشان اضافه کردند: در سال های گذشته ارتباط با همسایگان به نقطه ی صفر و قطع کلی روابط رسیده بود، اما در این دوره گسترش روابط در دستور کار دولت قرار گرفته است. صفری در ادامه گفت: هدف اصلی ارزآوری و خلق درآمد برای کشور است که می‌توان در شاخه‌های خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، صادرات، واردات و تکنولوژی فعالیت‌ها را گسترش داد به اهداف اقتصادی دست یافت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: می توانیم با صادرات به قاره آفریقا و آمریکای جنوبی، به جهش صادراتی دست یابیم. برنامه تثبیت و توسعه در بازارهای موجود و گسترش بازارهای جدید از برنامه‌های دولت سیزدهم است که تاکنون نیز شرایطی برای رقم خوردن این مهم فراهم شده است. ترکیه از بازار آفریقا ۳۰ میلیارد دلار سهم را به خود اختصاص داده است و ایران نیز می‌تواند ارقام یک یا دو میلیارد دلاری خود را به ده‌ها میلیارد دلار در سال برساند.

جلسات B2B در نشست مراکز تجاری ایران

این نشست تا بعدازظهر یکشنبه 9 مردادماه ادامه یافت و در بخش دوم، جلسات B2B بین شرکت ها و مدیران مراکز تجاری برپا شد. آقایان قربانعلی و طبایی، مدیران مراکز تجاری ایران در چین و هند جلسات B2B سازنده ای با شرکت های تجاری EMC، تولید کننده لبینات، میوه خشک، پسته، خرما، چرم مصنوعی و ماشین آلات مربوطه و تولید کننده گیاهان دارویی داشتند.