حضور بیش از 40 شرکت در گردهمایی شرکت های صادراتی حوزه دارو

گردهمایی شرکت های حوزه دارو، فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان امروز با حضور سیاست گذاران و فعالان حوزه های دانش بنیان برگزار شد. باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان در این گردهمایی میزبان بیش از 40 شرکت صادراتی فعال در حوزه دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان بود.

در گردهمایی شرکت های حوزه دارو چه گذشت؟

این گردهمایی با سخنرانی سرکار خانم کهنسال مدیر باشگاه شرکت های صادارتی دانش بنیان شروع شد و در ادامه مهندس قدمگاهی مدیر دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل، مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری به بیان توضیحاتی در مورد موضوع گردهمایی پرداختند. سپس شرکت های حاضر مشکلات و چالش های پیش روی صادرات محصولات خود را بیان کردند. در پایان مهندس طهاری مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار برخی نکات را بیان کردند. شرح صحبت های مسئولین و شرکت ها در ادامه بیان می شود.

خانم کهنسال مدیر باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان

خانم کهنسال در ابتدا با معرفی کوتاهی از باشگاه شرکت های صادارتی دانش بنیان، روند شکل گیری این مرکز، اهداف و ماموریت های آن را تفسیر کردند. نحوه ی رتبه بندی شرکت ها، گروه های مختلف پنج، چهار،سه و دوستاره در باشگاه و آمار شرکت ها از دیگر عناوین صحبت های خانم کهنسال بود.

وی در ادامه به تبیین برنامه های پیش رو در باشگاه شرکت های صادارتی دانش بنیان پرداخت. این برنامه ها در سال جاری شامل موارد زیر است:

  1. دومین گردهمایی باشگاه در 20 آذرماه
  2. برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوعات رفع تعهد ارزی، گمرک، تجارت با آفریقا و تجارت با چین
  3. سلسله نشست های هم اندیشی حوزه های مختلف صنعتی
  4. تدوین مدل ارزیابی عمیق صادراتی

آقای قدمگاهی مدیر دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل، مرکز تعاملات

مهندس قدمگاهی ضمن خیرمقدم به مهمانان و شرکت های فعال در حوزه ی صادرات دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان خطاب به مهمانان گفت: این جلسه برای همفکری با شما فعالین حوزه دارو و در راستای حل مشکلات صادراتی این حوزه تشکیل شده است. از این رو ما آماده ی شنیدن مشکلات شما برای صادرات هستیم و درصدد هستیم این مشکلات را به صورت جدی پیگیری و حل کنیم.

قدمگاهی در ادامه افزود: در دنیا همکاری شرکت های متوسط و کوچک مرسوم است و این امر با هدف کمک به شرکت های در حال توسعه انجام می شود. به همین دلیل یکی از اهداف ما این است که در آینده، زیرساخت و بستر تشکیل این جلسات را آماده کنیم و خود شرکت ها برای گردهمایی و موضوعات مورد بحث در آن با هم همکاری کنند. جلسات انتقال تجربیات موفق صادراتی به دیگر شرکت های کوچک و متوسط نیز در این جلسات ان شاءالله پیگیری خواهد شد.

مشکلات مطرح شده توسط شرکت های فعال در حوزه دارو

پس از صحبت های مهندس قدمگاهی به تمام شرکت های حاضر در گردهمایی زمان صحبت در مورد مشکلات و چالش های پیش روی صادرات اختصاص داده شد. موارد مختلفی براساس نوع محصول و حجم صادرات شرکت ها مطرح شد که برخی از آنها در ادامه بیان می شود:

  1. مشکلات ثبت درخواست و دریافت حمایت ها و تسهیلات از کریدور صادرات
  2. پیچیدگی قوانین دریافت حمایت های صادراتی
  3. نیاز به حمایت های سیاسی مقامات در بحث مناقصات بین المللی
  4. تقویت نام ایران و برند کشور جهت تسهیل روند صادرات
  5. مشکلات نوسانات ارز، تعهدات ارزی و جابجایی پول در دیگر کشورها
  6. چالش های رجیستر کردن دارو در دیگر کشورها با توجه به قوانین سخت گیرانه در این حوزه
  7. مشکلات لجستیک و حمل و نقل برای داروهای حساس و رادیوداروها
  8. ثبت پتنت، حفظ متخصص های فعال در حوزه دارو و جلوگیری از مهاجرت آنها
  9. عدم هماهنگی قوانین صادراتی در داخل کشور
  10. مشکلات مربوط به گمرک
  11. و …

آقای طهاری مدیر عامل کریدور فناوری تا بازار

آقای علی طهاری مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار پس از شنیدن مشکلات بیان شده توسط شرکت ها، ضمن تشکر از طرح مسائل گفت: وظیفه ی ما در باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان تبدیل دغدغه های شرکت ها به اولویت مقامات بالاتر است. این مشکلات تا وقتی که بیان نشوند راه حلی نخواهند یافت.

طهاری ادامه داد: طی ماه های گذشته همکاران ما در برهه های زمانی مختلف به پیگیری طبقه بندی این مشکلات پرداختند. یکی از نتایج این کار برگزاری کارگاه رفع تعهد ارزی در هفته ی گذشته بود که با استقبال و رضایت شرکت ها مواجه شد. طبقه بندی مشکلات و بیان و تبیین آنها در معاونت علمی، سازمان توسعه تجارت، گمرک و …. راهی است که باید برای حل مشکلات شرکت ها طی کنیم.

در پایان مهندس قدمگاهی ضمن تشکر از شرکت ها برای حضور در این گردهمایی گفت: بحث امیدواری به حل مساله را نباید فراموش کنیم. نباید حس کنیم هیچ گریزی نداریم و نمی توانیم کاری کنیم. توجه کنید که با توجه به مشکلات ناشی از تحریم ما در تلاشیم کار صادرات را پیش ببریم. ما هم به عنوان یک مرکز دولتی در حد توان در خدمت شرکت ها برای پیشرفت و توسعه صادارت محصولات شان هستیم.