گردهمایی شرکت های حوزه وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی

امروز 17مردادماه 1402 باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان، میزبان شرکت های حوزه وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی بود. این گردهمایی با حضور سیاست گذاران و فعالان حوزه دانش بنیان برگزار شد.

دکتر میرآبادی رئیس محترم مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری، مهندس قدمگاهی مدیر دفتر توسعه کسب و کار مرکز تعاملات، خانم کهنسال مدیر محترم کریدور صادرات و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان در این گردهمایی با شرکت ها صحبت کردند. اما ثمره اصلی این جلسه، شنیدن مشکلات و چالش های پیش روی صادرات محصولات دانش بنیان در این حوزه توسط مسئولین و دغدغه ی حل آنها بود. یکی دیگر از نکات مثبت گردهمایی شرکت های تجهیزات پزشکی، نقد دلسوزانه و ارائه پیشنهاد و راهکار برای حل مشکلات از سوی شرکت ها بود که مورد استقبال مسئولین نیز قرار گرفت. در ادامه مشروح مسائل طرح شده در این جلسه بیان می شود.

دکتر میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری

دکتر میرآبادی ابتدا با طرح دغدغه مرکز تعاملات برای شرکت ها گفت: یکی از موضوعاتی که ما در مرکز تعاملات پیگیری می کنیم، هم افزایی در حوزه های تخصصی بین شرکت هاست. این سلسله جلسات نیز در همین راستا برگزار می شوند. وی افزود: شنیدن نظرات جمع فعال در یک حوزه تخصصی و چالش هایی که با آن به صورت مستقیم مواجه هستند، در تصمیم گیری های آتی و تدوین دستورالعمل ها بسیار راهگشا است.

میرآبادی در ادامه گفت: بدون شک یکی از نقاط قوت کشور در حوزه فناوری، تجهیزات پزشکی است که همواره در صدر تعاملات بین المللی حوزه دانش بنیان نقش داشته است. مسلم است که حوزه سلامت در میان دیگر حوزه های فناوری، آبرو و اقتدار برای کشور ایجاد کرده است. امروز مشکل اصلی تبدیل این توانمندی ها به فرصت های اقتصادی است. این امر انتظارات کشور را مطابق با توانمندی های شرکت ها برآروده نکرده است و برای آن باید تلاش کنیم. حاصل این تلاش ها، انتفاع شرکت ها و همچنین ایجاد یک چهره ی قوی از ایران را در پی دارد.

رئیس مرکز تعاملات با ذکر این موضوع که تک تک شرکت های دانش بنیان در حوزه تخصصی خود دستاوردهای بی نظیری دارند، گفت: ان شاءالله با کمک شرکت های موفق صادراتی و تبادل تجربه با شرکت های کوچک، فضای همکاری و پیشرفت را هر روز بیشتر خواهیم کرد.

راضیه کهنسال مدیر باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان

خانم کهنسال پس از خیرمقدم به مهمانان این برنامه گفت: آمار صادرات ما در حوزه تجهیزات پزشکی با وجود توانمندی های بالای شرکت ها، فقط 3.5 میلیون دلار است. این رقم کم و فقط چهاردهم درصد از کل صادرات دانش بنیان است. ما درصدد کمک به شرکت ها برای افزایش این عدد هستیم و برای تسهیل صادرات دانش بنیان تلاش می کنیم.

کهنسال ادامه داد: برنامه های مختلفی در مرکز تعاملات برای توسعه بازارهای صادراتی شرکت ها در نظر گرفته شده که حضور در نمایشگاه های بین المللی یکی از آن هاست. نمایشگاه مدیکال هند، نمایشگاه CIIE چین و نمایشگاه عمان هلث از برنامه های مرکز تعاملات برای شرکت های دانش بنیان تجهیزات پزشکی در سال  1402 است.

مهندس مجتبی قدمگاهی مدیر دفتر توسعه کسب و کار مرکز تعاملات

مهندس قدمگاهی ضمن تشکر از شرکت های حاضر گفت: بحث صادرات در حوزه دانش بنیان اغلب متوسط و کوچک هستند. حتی شرکت های بزرگ و موفق در بازار داخلی، به زعم خودشان در سطح بین المللی باز هم کوچک محسوب می شوند. ما برای اینکه بتوانیم در بازار جهانی نقش ایفا کنیم باید برندهای خودمان را به خوبی معرفی کنیم. کار گروهی و ایجاد سبد محصول کامل برای بازار می تواند در راستای دستیابی به این هدف مطلوب باشد.

قدمگاهی ادامه داد: جذب اعتماد طرف خارجی با تک محصول سخت است. وی از شرکت ها خواست روی چالش های کار گروهی بحث کنند و پیشنهاداتی برای حل این چالش ها توسط نهادهای دولتی بیان کنند. قدمگاهی گفت: برند مشترک، کنسریوم یا سبد کالا می تواند نام این گروه باشد، ولی مساله ی اصلی این است که ما به عنوان نهاد دولتی چگونه می توانیم به شرکت ها در راستای ایجاد و پشتیبانی از این کار گروهی کمک کنیم.

تقسیم بندی گروه های کالایی نیز می تواند از دیدگاه های مختلف انجام شود. مثلا در گروه تجهیزات پزشکی می توانیم گروه هتلینگ بیمارستانی، اتاق عمل، پروتزها و … دیگر بخش ها را داشته باشیم.

مشکلات، چالش ها و پیشنهادات شرکت های حاضر در گردهمایی تجهیزات پزشکی

در این گردهمایی برای تمام شرکت های حاضر فرصت صحبت فراهم شد و شرکت ها نکات مهم مربوط به محصول و شرکت خود را بیان کردند. در ادامه دغدغه های طرح شده توسط شرکت ها در گردهمایی ها را می خوانید:

  1. بحث انتقال تجربه از شرکت های موفق صادراتی به شرکت ها کوچک و متوسط که تازه وارد مسیر صادرات شده اند.
  2. تسهیل روند تولید در کشور مقصد و حمایت از این مدل صادراتی
  3. تمرکز روی برند ملی و اعتبار افزایی برند ایران در بازار بین الملل
  4. توجه به مزایای رقابتی ایران به خصوص در حوزه هوش مصنوعی و اپلیکیشن های پزشکی و بیمارستانی مبتنی بر آن
  5. تسهیل و حمایت از دریافت لایسنس ها، تاییدیه ها و استانداردهای بین المللی
  6. طراحی صنعتی محصولات دانش بنیان
  7. توجه به پتانسیل بازار تجهیزات پزشکی در اروپای شرقی و آمریکای جنوبی
  8. ایجاد کنسرسیوم و حمایت از آن درحوزههای تخصصی
  9. ایجاد پکیج های صادراتی با بررسی شرکت ها و محصولات آن ها
  10. استفاده از ظرفیت حمل و نقل واردات کشور به سود صادرات
  11. حل مسائل تجاری از مسیر سیاسی در کشورهای دوست
  12. افزایش سواد تجاری شرکت ها در حوزه صادرات دانش بنیان

در بخش انتهایی گردهمایی، خانم کهنسال به معرفی باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان پرداختند و اهداف و ماموریت های این باشگاه را برای شرکت ها تبیین کردند. برنامه های باشگاه در سال جاری آخرین مطلبی بود که توسط خانم کهنسال در گردهمایی شرکت های حوزه تجهیزات پزشکی بیان شد.

در پایان مهندس قدمگاهی نوید حل مشکلات را به شرکت ها دادند و تاکید کردند، آن بخش از مشکلات و چالش هایی که در حیطه اختیارات مرکز تعاملات و کریدور صادرات نیست، حتما به گوش مسئولان مربوطه خواهد رسید.