توسعه صادرات محصولات دانش بنیان
نیازمند برند سازی است
عضو هیئت رئیسه کمیسیون
برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: توسعه صادرات محصولات دانشبنیان نیازمند
برندسازی و تامین تسهیلات بانکی و گمرکی است.
عیسی امامی، عضو هیئت رئیسه
کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به یکی از بندهای سیاستهای
ابلاغی اقتصاد مقاومتی مبنی بر پیشتازی اقتصاد دانشبنیان، گفت: توسعه بخش خدمات
قابل رقابت به ویژه خدمات دانش بنیان، پایه و کلید اساسی اقتصاد مدرن به شمار میآید،
تولیدات دانشبنیان در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه صنعتی به سرعت در حال
افزایش است و صادرات و تولیدات محصولات با فناوری بالا در این کشورها در سالهای
اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است.
نماینده مردم گرگان و آققلا
در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پیوند بین دانشگاه و صنعت و اقتصاد ضروری
است، افزود: یکی از ویژگیها و پتانسیلهای تولیدات دانشبنیان، ارزش افزوده بالا
و فراوان این محصولات است، همچنین به دلیل مبتنی بودن این محصولات بر خلاقیت، امکان
تولید نسل جدید این محصولات با قابلیتهای بالاتر و ارزش افزوده بیشتر و مداوم را
فراهم میکند.
امامی با تاکید بر اینکه
سرمایهگذاری بر روی محصولات دانشبنیان رشد مداوم را برای کشور به ارمغان میآورد،
ادامه داد: تولیدات دانشبنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت استوار
است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص نقش مهمی در پدید
آمدن مزیت رقابتی ایفا میکند.
وی با بیان اینکه زیرساختها و
شرایط نهادی موجود در کشور تولید دانشبنیان را در کشور تسهیل میکند، یادآور شد: اگرچه
ممکن است ایران در برخی شرایط نهادی ضعف داشته باشد، اما از منظر شاخصهای نیروی تحصیل
کرده و آموزش، در جایگاه مناسبی قرار دارد.
امامی با تاکید بر این موضوع
که برنامهریزی به منظور ایجاد زیرساختهای توسعه محصولات دانشبنیان در راستای
حفظ استقلال ضرورتی انکارناپذیر است، افزود: ساخت محصولات دانشبنیان نیازمند صرف
هزینه و زمان بالایی است و همین امر باعث ایجاد انحصار در این محصولات می شود، لذا
در صورت قطع صادرات این محصولات به ایران امکان تولید آن در کوتاه مدت برای ما
وجود ندارد که این مسأله میتواند در تولید کشور
نقصانهای زیادی پدید آورد، اما اگر شرایط تولید فراهم شود ایران علاوه بر تکیه بر
تولید داخلی به قطب صادرات محصولات دانشبنیان تبدیل میشود.
وی با بیان اینکه رقابتی نبودن صنایع و حمایتگرایی که به طور مزمن در طی سالهای
گذشته رواج داشته، باعث شده تا این نیاز در صنایع برای مراجعه به دانشگاه ایجاد نشود،
ادامه داد: به هر حال تاکید صورت گرفته بر اقتصاد دانشبنیان در سیاستهای کلی
اقتصاد مقاومتی نشان میدهد که باید در این زمینه به صورت جدیتری اقدام شود و در
سالهای آینده این مشکلات رفع شود، چرا که اقتصادی که به صورت درونزا به تولید و
بهرهگیری از دانش میپردازد، میتواند در مقابل تکانهها و شوکهای بیرونی مقاومت
مناسبی داشته باشد.
امامی برندسازی در محصولات
دانشبنیان را در توسعه صادرات ضروری دانست و اظهار داشت: اگر محصولات ایرانی برند
شوند، کشش بیشتری برای کشورهای دیگر وجود خواهد داشت و صادرات و فروش آنها نیز
افزایش پیدا میکند؛ همچنین تا زمانی که شرکتهای بزرگ و کلان دانشبنیان شکل
نگیرند؛ به موفقیت در حوزه صادرات محصولات دانشبنیان نمیرسیم.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون
برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای توسعه صادرات
محصولات دانشبنیان، تامین تسهیلات بانکی و گمرکی باید انجام شود، تصریح کرد:
البته در همین راستا گمرک ایران برای به روزرسانی تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی، تسریع
و تسهیل در صدور کالا و اختصاص برخی گمرکات کشور به امر صادرات شیوههای مناسبی
اتخاذ کرده است.