به دلیل حجم بالای تولید محصولات چینی در سطوح کیفی مختلف و صادرات آن به تمام دنیا، اغلب با عبارت صادرات به چین بیگانه اند. اما صادرات به کشور چین با جمعیت 1.4 میلیارد نفری و بازار بینهایت وسیع، تصمیمی هوشمندانه است.
چین و ظرفیت های صادرات به آن
چین چهارمین کشور پهناور جهان است و جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و چهارصد و بیست و پنج میلیون نفر دارد. با این رقم کشور چین دومین کشور پرجمعیت جهان به شمار می رود. پایتخت این کشور پکن است اما بزرگترین شهر آن شانگهای است که دروازه ی اصلی ورود به چین به شمار می رود. این شهر پیشگام سیاست های اقتصاد باز در چین به شمار می رود. این کشور پس از شکست سیاست های اقتصادی کمونیستی که منجر به مرگ میلیون ها چینی بر اثر گرسنگی شد، به اصلاحات اقتصادی روی آورد.
توسعه سیاست ” یک جاده – یک کمربند ” به همراه رشد اقتصادی چین در سال های اخیر، افزایش درآمد سرانه و همچنین سرمایه گذاری بسیار زیاد کشور چین جهت توسعه فناوریهای پیشرفته در این کشور فرصت بسیار مناسبی را جهت توسعه همکاریهای علمی و فناوری و صادرات محصولات با فناوری های پیشرفته را به کشورچین ایجاد کرده است.
چین امروز یکی از سریعترین رشد های اقتصادری جهان را دارد. برکسی پوشیده نیست که چین بزرگترین صادرکننده دنیاست ولی کمتر کسی به رتبه ی واردات این کشور توجه می کند! چین دومین وارد کننده ی جهان نیز به شمار می رود و نیاز بازار بزرگ خود را از گوشه و کنار دنیا تامین می کند. برای مدیریت بهتر واردات به چین، افزایش واردات به چین، تسهیل واردات به چین و اهدافی از این دست، رئیس جمهوری این کشور تصمیم به راه اندازی یک نمایشگاه در این کشور گرفته است. این نمایشگاه که با نام واردات چین شناخته می شود، محلی برای ارائه محصولات دیگر کشورها به مسئولین چین است.
نمایشگاه واردات چین CIIE
نمایشگاه واردات چین CIIE یکی از مهم ترین پتانسیل های ارائه محصول و شناسایی مشتریان در چین است که بسیاری از کشورها، حکومت ها و تجار بزرگ دنیا برای آن برنامه ریزی می کنند. طبق آمار رسمی سازمان تجارت جهانی، چین بیشترین واردات خود را از کشورهای تایوان، جمهوری کره، ژاپن و آمریکا دارد.
در گذشته کشور چین از طریق راه ابریشم سابقه همکاریهای اقتصادی، فرهنگی و تاریخی با ایران داشته است. اکنون نیز این کشور عنوان اولین شریک تجاری و اقتصادی ایران را دارد. جالب است بدانید ایران نیز بیش از 90 کد کالای اختصاصی به چین صادر می کند و بعضی از تولیدکنندگان ایرانی مسیر خود را در این بازار بزرگ پیدا کرده اند. یکی از حوزه های مهم صادرات به چین برای ایران، صادرات محصولات دانش بنیان است. محصولاتی با تکنولوژی ساخت پیشرفته و ارزش دلاری بالا که ارزآوری خوبی برای کشورمان دارند. این محصولات اغلب در کشورهای پرجمعیت بازار بهتری دارند چرا که محصولات دانش پایه در گلوگاه های صنعت، موارد مهم پزشکی و بیمارهای خاص، تامین زنجیره های اصلی غذایی و … کاربرد دارند. از این رو چین با جمعیت بالا و میزان واردات چشم گیر یک فرصت فوق العاده برای صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی است.
مرکز تجاری ایران-چین(سوژو)
مرکز تجاری ایران-چین(سوژو) یکی از دفاتر صادراتی کریدور فناوری تا بازار است که در حوزه های مختلف صادراتی به شرکت های دانش بنیان، نانویی، خلاق و آزاد خدمت ارائه می دهد. جهت آشنایی با تمام خدمات این مرکز می توانید اینجا را بخوانید. کریدور صادرات متولی ارائه ی حمایت ها و تسهیلات دولتی به شرکت های دانش بنیان و خلاق است. جهت کسب اطلاع از خدمات این مرکز می توانید وارد سایت این مرکز به آدرس زیر شوید:
خدمت بازاریابی، فروش و صادرات مرکز تجاری ایران-چین
یکی از مهم ترین خدمات مرکز تجاری ایران-چین(سوژو)، بازاریابی، فروش و صادرات محصول به چین است. این خدمت شامل موارد زیر است:
- امکان سنجی ورود محصول به بازار چین
- بازاریابی عمومی محصولات در کشور چین
- بازاریابی تخصصی و مذاکرات فنی و تجاری
- بازاریابی آنلاین
- برگزاری نشستهای B2B آنلاین و آفلاین
امکان سنجی ورود محصول به بازار چین و مطالعات کتابخانه ای گام اول بررسی بازار هدف برای صادرات است که اگر به صورت تخصصی انجام شود، می تواند دید خوبی به شرکت ها برای شروع صادرات ارائه کند. اما این مطالعات کافی نیست و نیاز به حضور واقعی در بازار کشور مقصد برای درک بهتر وضعیت محصول احساس می شود. چرا که در بسیاری از مواقع داده های بانک اطلاعاتی سایت تجارت جهانی به روز نیست و ممکن است طی 6 ماه یا یک سال گذشته تغییر مهمی در بازار به وجود آمده باشد. به همین خاطر وجود یک تیم قوی در کشور چین برای رصد بازار الزامی است. این مساله را نیز مرکز تجاری ایران-چین برای شرکت ها حل کرده است.
مرکز تجاری ایران-چین(سوژو) با تجربه عقد بیش از ۱۵ قرارداد صادراتی محصولات ایرانی و با شناخت دقیق از فرهنگ تجاری شرکتهای چینی، روشهای تبلیغات و بازاریابی و فروش، روشهای مذاکره تجاری و ایجاد اعتماد در مشتریان چینی نسبت به محصولات ایرانی و … آماده ارائه خدمات مختلف بازاریابی و فروش و صادرات به شرکتها است.