هرآنچه باید در مورد نمایشگاه CIIE بدانید!

CIIE مخفف China International Import Expo و نام اولین نمایشگاه واردات جهان است. این نمایشگاه ابتکار کشور چین برای باز کردن درب های اقتصاد خود به دنیاست. در این نمایشگاه برخلاف نمایشگاه های عادی، شرکت های دیگر کشورها محصولات خود را در چین و برای خریداران چینی ارائه می کنند.

تاریخچه نمایشگاه

در خلال جنگ تجاری چین با آمریکا، غرب نسبت به رشد قدرت چین در تجارت معترض شد و در پی این اتفاق در سال 2017 شی جین پینگ رئیس جمهور چین اعلام کرد چین تصمیم به برگزاری نمایشگاه واردات از سال 2018 دارد. به این ترتیب نمایشگاه واردات چین از سال 2018 و به صورت سالانه در شهر شانگهای چین برگزار می شود.

برگزاری نمایشگاه واردات برای دولت چین اقدام بزرگی محسوب می شود چرا که بلندترین گام برای آزاد سازی تجارت است. این نمایشگاه نشانه ی حمایت قاطع چین از باز کردن فعالانه بازار چین به روی جهان است. درواقع نمایشگاه CIIE نه تنها مرزهای اقتصادی چین را گسترش می دهد، بلکه محلی برای تقویت همکاری های اقتصادی و ترویج تجارت در سطح جهان است.

فرصت های نمایشگاه واردات چین

بازار کشور چین به خودی خود، اقیانوس عظیمی از نیازهای 1.4 میلیارد نفر انسان است که ظرفیت های متنوعی را برای تجارت ایجاد می کند. اما فارغ از جمعیت این کشور، میزان مصرف محصولات و خدمات در این کشور رشد چشم گیری را نشان می دهد. پیش بینی می شود چین طی 5 سال آینده محصولات و خدمات با ارزش بیش از 10 تریلیون دلار از آمریکا وارد کند. این ارقام نشان دهنده ی یک فرصت تاریخی برای دیگر کشورها برای تصاحب این بازار و فروش محصول در آن است.

شانگهای، بهترین مکان برای برگزاری نمایشگاه واردات چین

شانگهای یکی از بزرگترین شهرهای جهان است که در منطقه ی اقتصادی دلتای رودخانه یانگ تسه واقع شده است. این شهر مملو از جمعیت و ساختمان های بلند است به طوریکه به جنگل آسمانخراش ها معروف شده است. شانگهای مزایای گوناگونی مثل موقعیت مکانی مطلوب، قدرت اقتصادی بالا و صنایع خدماتی کامل دارد و به خوبی توسعه یافته است. ظرفیت مسافر فرودگاه این شهر بیش از 100 میلیون نفر است و شبکه ی مسیرهای 282 شهر جهان را پوشش می دهد. از این رو مسئولان برگزاری نمایشگاه واردات چین این شهر را به درستی برای برگزاری CIIE برگزیده اند.

خدمات چین در نمایشگاه CIIE

دولت چین اقدامات چندگانه ای برای تضمین خدمات همه جانبه به شرکت های حاضر و بازدیدکنندگان تدارک دیده است. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  1. مشارکت در ترخیص کالا از گمرک جهت تسهیل بازرسی و عبور از قرنطینه
  2. خدمات تراکنش یک مرحله ای به صورت آنلاین و آفلاین
  3. حمایت از حقوق مالکیت معنوی بازرگانان
  4. دعوت از شرکت های چینی در سراسر این کشور برای خرید از شرکت های حاضر در نمایشگاه
  5. دعوت از بازرگانان دیگر کشورها برای تجارت در نمایشگاه واردات چین

طبق پیش بینی ها، تعداد صد و پنجاه هزار خریدار حرفه ای داخلی و خارجی در CIIE شرکت می کنند.

نمایشگاه واردات چین در سال 2023

ششمین دوره‌ی نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE 2023)  در تاریخ 14 الی 19 آبان ماه 1402 در شهر شانگهای برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از 4 بخش شامل پاویون.های ملی، پاویون‌های تجاری، بخش های اقتصاد بین‌الملل و فعالیت‌های مرتبط با تبادل فرهنگی تشکیل شده است. پنجمین دوره این نمایشگاه با حضور بیش از ۲۸۰۰ غرفه و ۱۰۰ کشور جهان برگزار شد و گردش مالی روزهای نمایشگاه در سال گذشته 73.6 میلیارد دلار بوده است.

نمایشگاه CIIE در شش حوزه‌ی عمده شامل موارد زیر فعال می باشد:

  • تجهیزات پزشکی و بهداشت و درمان،
  • محصولات غذایی و کشاورزی،
  • صنایع هوشمند و فناوری اطلاعات،
  • کالاهای مصرفی،
  • خدمات تجاری
  • و خودرو

پاویون ایران در نمایشگاه CIIE2023

مرکز تجاری ایران-چین(سوژو) مسئول برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه CIIE است. این پاویون در 4 حوزه‌ی زیر محصولات ایرانی را به خریداران ارائه می دهد:

  • محصولات غذایی،
  • صنایع هوشمند و فناوری اطلاعات،
  • تجهیزات پزشکی
  • کالاهای مصرفی

فراخوان حضور در این نمایشگاه اوایل اردیبهشت ماه 1402 توسط مرکز تجاری ایران-چین(سوژو) منتشر شد و شرکت های متقاضی حضور در CIIE مدارک خود را به مرکز ارسال کردند. در ادامه همایش و نشست های خبری برای تبیین هرچه بهتر فرصت های نهفته در نمایشگاه واردات چین توسط مرکز برگزار شد. امروز زمان بندی و برنامه ریزی دقیق حضور شرکت های ایرانی در CIIE توسط مرکز تجاری ایران-چین(سوژو) انجام شده است و انتظار می رود پاویون تجاری ایران در چین نتایج خوبی برای شرکت ها رقم بزند.

کریدور فناوری تا بازار

مرکز تجاری ایران-چین(سوژو) یکی از دفاتر صادراتی کریدور فناوری تا بازار است. دفاتر صادراتی، تحت کریدور صادرات خدمات تجارت بین الملل به شرکت های دانش بنیان، نانویی، خلاق و آزاد ارائه می دهند. دیگر دفتر کریدور در کشورهای اندونزی، سوریه، هند، مکزیک و برزیل فعالیت می کنند.