نمایشگاه دستاوردهای سربازان نخبه

نمایشگاه دستاوردهای برتر سربازان فناور و نخبه در شرکت‌های دانش‌بنیان توسط کریدور فناوری تا بازار در تاریخ 13 و 14 دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. متولی برگزاری این نمایشگاه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری است که در آن دستاوردهای شاخص سربازان امریه و پروژه جایگزین خدمت به نمایش درآمد.

همکاری معاونت علمی و ستاد کل نیروهای مسلح

تفاهم نامه نظام وظیفه تخصصی بین معاونت علمی و ستاد کل نیروهای مسلح برای به کار گیری سربازان نخبه در پروژه های علمی منعقد شد. رضا اسدی فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌­بنیان معاونت گفت: این نخستین‌بار است که دستاوردهای شاخص در حوزه سرباز امریه و پروژه جایگزین خدمت با حضور روسا، فرماندهان و مدیران ارشد ستاد کل نیروهای مسلح به نمایش در می آید. همچنین در جریان این نمایشگاه از مسئولان نظام وظیفه که همکاری های سازنده ای با مجموعه معاونت علمی در راستای اجرای طرح سرباز نخبه داشته اند، تقدیر و تشکر شد.

رضا اسدی فرد افزود: یکی از مهم ترین حمایت ها از شرکت های دانش بنیان، اراده تسهیلات سربازی تخصصی است. وی ادامه داد: تامین نیروی انسانی متخصص همیشه یکی از دغدغه های اصلی شرکت های دانش بنیان بوده که ارائه تسهیلات سربازی تخصصی یکی از راه حل های این مشکل است.  تسهیلات سربازی تخصصی به‌صورت رسمی از سال 1397 به سبد حمایتی شرکت‌ها اضافه شده و خدماتی همچون امریه سربازی در شرکت‌‌های دانش‌بنیان، پروژه جایگزین خدمت در شرکت دانش‌بنیان و همچنین پروژه جایگزین خدمت در دستگاه‌های دفاعی و دولتی به شرکت‌های دانش‌­بنیان ارائه می­‌شود.

اسدی فرد گفت: از سال 97 تاکنون حدود 13700 نفر درخواست استفاده از تسهیلات سربازی برای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ارسال کرده اند. از این تعداد 12000 نفر متقاضی استفاده از امریه در شرکت­های دانش‌­بنیان و 1700نفر هم متقاضی استفاده از پروژه جایگزین خدمت بوده‌­اند. از بین متقاضیان نزدیک به پنج هزار نفر موفق شدند معیارهای ارزیابی سربازی تخصصی را کسب نموده و به صورت امریه یا پروژه جایگزین خدمت، سربازی خود را آغاز کنند.
در ادامه دکتر اسدی فرد میزان اثربخشی سربازان فناور در شرکت‌های دانش‌بنیان را بیان نمود و افزود: «77% از این سربازان پس از گذراندن دوره سربازی در شرکت خود ماندگار شدند، 14% به شرکت‌های دیگر رفتند و 5% نیز شرکت‌های فناورانه جدیدی تاسیس کردند. فقط 4% از این سربازان پس از اتمام دوره نظام وظیفه به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند که نشان‌دهنده اثربخشی بالای این حمایت است.»

کریدور فناوری تا بازار

کریدور فناوری تا بازار مجری برگزاری این نمایشگاه بود که طی آن دستاوردهای برتر سربازان فناور و نخبه در شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایش درآمد. کریدور فناوری تا بازار نهادی تسهیلگر است که حمایت های معاونت علمی و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری در راستای تجاری سازی و صادرات را به شرکت ها ارائه می دهد. در ادامه گزارش تصویری این رویداد را مشاهده می کنید.