گردهمایی شرکت های حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم افزارهای رایانه ای

گردهمایی باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی با حضور مسئولین صادرات دانش بنیان برگزار شد. در این گردهمایی شرکت های حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم افزارهای رایانه ای حضور داشتند. در ادامه شرح صحبت های مسئولین در این گردهمایی را می خوانید.

انقلاب صنعتی چهارم و نقش ICT در آن

در ابتدای گردهمایی IHTECC در پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی، دکتر اخلاقی معاونت فنی و پشتیبانی پارک ضمن خیرمقدم به مهمانان و مسئولین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، مرکز تعاملات بین المللی علم فناوری و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان شرح مختصری از فعالیت پارک استان خراسان رضوی بیان نمود.

وی با بیان این که این پارک 20 سال سابقه فعالیت دارد، گفت: در حوزه ICT ظرفیت های ویژه ای در منطقه وجود دارد. پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی 100 شرکت دانش بنیان در حوزه ICT دارد که پس از تهران دومین رتبه از لحاظ تعداد شرکت های فعال در این حوزه است. شرکت های مختلف ICT در حوزه هوش مصنوعی و هوشمندسازی نقش مهمی در صنایع کلان بازی می کنند و یکی از مهم ترین بازیگران در انقلاب صنعتی چهارم هستند.

اخلاقی در ادامه گفت: تاکنون پارک بیش از 50 میلیاد تومان در حوزه انقلاب صنعتی قرارداد منعقد کرده است. شرکت های مستقر در پارک نیز حدود 100 تا 150 میلیارد تومان در این حوزه قرارداد امضا کرده اند. موضوع مهم امروز فعالیت در سطح بین الملل است که امروز به دنبال ایجاد یک مدل برای آن هستیم.

قانون جهش تولید و اعتبار مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان

سپس دکتر کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصاد پذیری و ارتباطات Connectivity and communication به معرفی این ستاد و ظرفیت های آن پرداخت. وی گفت اکوسیستم نوآوری اولویت اول در معاونت علمی و توسعه فناوری های نوظهور پیشران اولویت کار کشور می باشد. کرباسی گفت در حوزه ICT در چهار حوزه زیر فعالیت می کنیم:

  1. شبکه اطلاعات
  2. هوشمندسازی صنایع
  3. امنیت سایبری IT
  4. فناوری های ماهواره ای

همچنین دکتر کرباسی ماموریت های ستاد توسعه فناوری های اتصاد پذیری و ارتباطات را به شرح زیر بیان نمود:

  1. رصد فناوری و شناسایی فناوری در بین الملل و داخلی، شناسایی بازیگران این حوزه
  2. فرهنگ سازی در سطح مدارس و دانشگاه ها
  3. حمایت از پژوهش طرح پژوهشی دوره دکترا و پسادکترا
  4. حمایت از توسعه فناوری (که از مهم ترین ماموریت های ستاد می باشد.)
  5. ایجاد ارتباط بین شرکت های بزرگ
  6. حمایت از توسعه صادرات، بازار و توسعه فناوری

کرباسی افزود: قانون جهش تولید اتفاقات خوبی از سال گذشته رقم زده است. موضوع اعتبار مالیاتی ماده 11 بند پ و ت در مورد حمایت از سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه در قانون جهش تولید مطرح شده است. طبق این قانون، هر مجموعه ای روی تحقیق و توسعه در R&D خود در حوزه تکنولوژی متوسط رو به بالا می تواند مشمول اعتبار مالیاتی شود. این اعتبار مالیاتی قابل انتقال به سال بعد خواهد بود.

حضور شرکت های خصوصی در عرصه بین الملل

آقای یوسف حسنی نیا معاون دفتر توسعه کسب و کار بین الملل مرکز تعاملات پس از دکتر کرباسی توضیحاتی برای شرکت ها بیان کرد. وی گفت برای تعاملات بیشتر شرکت ها با مرکز تعاملات نیاز به آسیب شناسی روش های امروز و کار روی آن است. حسنی نیا با بیان این نکته که دفتر توسعه کسب و کار فیس بین المللی معاونا علمی است گفت:

استراتژی بین المللی شرکت های دانش بنیان و خلاق در این دفتر شکل می گیرد و ستادها به صورت موازی بخش های دیگری از پازش صادراتی را برای فعالیت شرکت ها در حوزه بین الملل شکل می دهند.

حسنی نیا افزود: کشورهای پاکستان، کنیا، چین، اندونزی، برزیل، هند، روسیه، ازبکستان، عمان و ونزوئلا اهداف صادراتی ما در دفتر توسعه کسب و کار است. البته در سایر کشورها نیز می توان فعالیت کرد لیکن تمرکز روی کشورهایی است که با تحقیقات و مطالعات قبلی هدف گیری شده است.

ارزیابی صادراتیERA  گام نخست ورود به بازار بین الملل

خانم راضیه کهنسال مدیر کریدور توسعه صادرات و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیانIHTECC در ادامه ی گردهمایی نکاتی را برای شرکت ها بیان کرد. کهنسال گفت: ابزارهای مرکز تعاملات برای ارائه ی خدمات صادرات به شرکت های دانش بنیان و فناوری شامل کریدور توسعه صادرات، باشگاه شرکت های صادارتی دانش بنیان و دفاتر صادراتی است. برای شروع استفاده از این خدمات، شرکت ها می بایست وارد فرآیند ارزیابی شوند. پس از ارزیابی صادراتی وضعیت شرکت مشخص می شود و شرکت ها می توانند چشم انداز خوبی نسبت به ورود به بازار بین المللی یا ارتقا در آن داشته باشند.

وی افزود: حمایت های مرکز تعاملات از شرکت های دانش بنیان از طریق کریدور صادرات به شرکت ها ارائه می شود. همچنین برنامه های حمایتی شرکت ها در سال آینده به زودی منتشر می شود. در سال 1402 باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان IHTECC با برگزاری گردهمایی های تخصصی و دوره های آموزشی در راستای اهداف این باشگاه قدم برداشت. دوره های آموزشی با موضوعات رفع تعهد ارزی و چالش های گمرکی مورد استقبال خوب شرکت ها قرار گرفت و در سال آتی نیز ادامه خواهد داشت.

پرسش و پاسخ شرکت ها و مسئولین

در انتهای بخش اول گردهمایی شرکت ها فرصت پرسش سوالات خود از مسئولین حاضر را داشتند. یکی از سوالات مطرح شده در مورد روند همکاری پارک و شرکت های مستقر در پارک با کریدور صادرات بود. شرکت های می توانند برای استفاده از خدمات کریدور صادرات به سایت زیر مراجعه کنند و درخواست خود در موضوع مدنظر را ثبت کنند:

https://tesc.ir/

کریدور صادرات مستقر در کریدور فناوری تا بازار است و متقاضیان دریافت خدمات از این مجموعه می توانند از طریق شماره تماس های زیر با کارشناسان این بخش در ارتباط باشند:

02163103313-14-15

سوال دیگری در حوزه مشکلات حقوقی و برنامه های حمایتی کریدور صادرات در مورد آن مطرح شد. مسئولین در پاسخ به این سوال نکات زیر را بیان کردند:

در این حوزه برنامه های حمایتی به صورت خاص وجود ندارد و با توجه به موضوع و همچنین کارکرد محصول شرکت، خدمت ارائه می شود. نقش کریدور صادرات در این حوزه، انجام فرآیند منتورینگ و مشاوره صادراتی است.

پنل انتقال تجربه

در بخش بعدی گردهمایی IHTECC در خراسان رضوی، پنل انتقال تجربه برای شرکت ها برگزار شد. اخبار برگزاری این پنل را از طریق سایت و صفحات کریدور در شبکه های اجتماعی پیگیری کنید.