صفر تا 100 جشنواره طراحی صنعتی از زبان دکتر مجدالدین

دکتر عبدالرضا مجدالدین، مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قائم مقام رئیس نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در مصاحبه با مرکز طراحی صنعتی ایران، به توضیح جزئیات دومین جشنواره طراحی صنعتی ایران پرداخت. این جشنواره که آذرماه سال جاری و همزمان با نمایشگاه ایران ساخت برگزار می شود، مخاطبین مختلفی از طراحان صنعتی تا تولیدکنندگان دارد. برای روشن شدن ابعاد مختلف این رویداد تا پایان این گزارش همراه ما باشید.

هدف از شکل گیری جشنواره ی طراحی صنعتی ایران:

دکتر مجدالدین در رابطه با هدف شکل گیری جشنواره ی طراحی صنعتی گفت: این جشنواره به منظورآشنایی تولید­کنندگان داخلی با موضوعات زیر برگزار می شود:

معرفی طراحی صنعتی،

طراحی بسته بندی محصولات

نحوه ی بهره­مندی از فرآیندهای خدمات طراحی صنعتی

کمک به افزایش صادرات محصولات ایرانی

رتبه بندی شرکت های ایرانی از نظر شاخص های طراحی محصول

اولین دوره ی جایزه ی طراحی صنعتی و دستاوردهای آن:

باتوجه به اینکه اولین دوره ی جایزه ی طراحی صنعتی ایران در آذر ماه سال 1400 برگزار شد دکتر مجدالدین با اشاره به دستاوردهای جایزه ی اول در مورد راه های گسترش این دستاوردها گفت:

در جایزه ی اول طراحی صنعتی 106 محصول از 62 شرکت حاضر در نهمین نمایشگاه ایران ساخت حضور داشتند. این محصولات بعد از ارزیابی مشترک دبیرخانه جایزه طراحی صنعتی و نمایشگاه ایران ساخت، وارد مرحله ی داوری حضوری شدند و به 3طرح برتر جایزه ی نقدی، به 10شرکت تندیس جایزه طراحی صنعتی و به 12 شرکت لوح سپاس اهدا شد. در این فرآیند، مرکز طراحی صنعتی ایران، شرکت ها را از لحاظ توانایی طراحی صنعتی رتبه بندی کرد.

علاوه بر این مرکز طراحی صنعتی پس از رویداد، برای متقاضیان دریافت خدمت طراحی صنعتی، جلسات مشاوره ی رایگان تخصصی برگزار کرد. یکی از مهم ترین دستاوردهای برگزاری این جایزه، مربوط به ارائه ی خدمت طراحی صنعتی با حمایت های بلاعوض به شرکت ها بود.

تغییرات مهم دومین دوره ی جشنواره ی طراحی صنعتی نسبت به دوره ی قبل:

مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد تغییرات جشنواره ی طراحی صنعتی این چنین گفت:

مهم ترین تغییرات جشنواره­ طراحی 1401، “گسترش موضوعی طرح های شرکت کننده” و “برنامه های متنوع مرکز طراحی صنعتی ایران برای شرکت کنندگان” است. درحالیکه طرح های اولین جایزه طراحی صنعتی منحصر به موضوع تجهیزات آزمایشگاهی بودند، امسال شرکت ها می توانند با طراحی محصول در حوزه های زیر در جشنواره شرکت کنند:

  1. تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی
  2. ماشین آلات صنعتی و رباتیک
  3. تجهیزات کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  4. طراحی داخلی فضاهای نوآوری (ویژه مراکز نوآوری، شتابدهنده­ها، فضاهای کار اشتراکی و…)
  5. صنایع دستی و بسته بندی
  6. آموزش، ورزش و سرگرمی

همچنین این جشنواره در سه بخش اصلی زیر برگزار می شود:

  • جایزه طراحی محصول،
  • نشست طراحی صنعتی
  • چالش‌ طراحی محصول

جایزه طراحی صنعتی:

جایزه ی طراحی محصول مربوط به رقابت اصلی در جشنواره است. (بیشتر بدانید)

نشست طراحی صنعتی:

نشست طراحی شامل دو قسمت: پنل گفتگو محور و کارگاه­های آموزشی یک روزه­­ است. پنل گفتگو، یک نشست تعاملی بین متخصصین و تولیدکنندگان است. این پنل با هدف انتقال تجربه به مدیران فنی و توسعه دهندگان محصول در شرکت­هاست و فرآیند ایجاد ارزش افزوده استفاده از دانش و مهارت طراحی را در “کاهش هزینه­های ساخت و تولید” و “مشتری پسندشدن محصول” به شرکت ها ارائه می دهد.

هدف از برگزاری کارگاه آموزشی برطرف کردن یکی از چالش­های اصلی تولیدکنندگان یعنی کاهش هزینه­های ساخت و تولید می­باشد. گاهی شرکت­ها به دلیل عدم توانمندی مالی از انجام فرایند طراحی محصول، صرف نظر می­­ کنند، در این نشست قرار است مدیران با روش­های متنوع و متعدد تولید محدود به منظور کاهش هزینه­های طراحی صنعتی محصول آشنا شوند .

چالش طراحی محصول:

چالش طراحی محصول یکی از جذاب‌ترین بخش­های دومین جشنواره­ طراحی صنعتی است که شرکت‌ها می­توانند برای نیازهای طراحی محصول خود، با صرف هزینه­ای ناچیز تعداد متنوعی ایده دریافت کند. ایده­های دریافتی در قالب چالش طراحی محصول همراه با خدمات راهنمایی و مشاوره به شرکت متقاضی داده می­شود که کارفرما از امکان پذیر بودن تولید محصول با طراحی فوق اطمینان حاصل کند.

برنامه هایی برای شرکت های نوپا:

دکتر مجدالدین در پاسخ به این سوال که آیا برای شرکت های نوپا و تولیدکنندگان کوچک هم برنامه ای دارید، گفت:

بخش رقابت دیزاینو (طراحی مفهومی) برای تولیدکنندگان کوچک و شرکت­های نوپا، دانشجویان و طراحان ایجاد شده که فاقد شرط الزامی فروش محصول در بازار می­باشد و طراحان و تولیدکنندگان می­توانند طرح­های محصولات آینده­ی خود را در مقایسه با طراحی محصولات در حال ساخت مربوط به رقبای خود نیز، محک بزنند.

حمایت از شرکت های حاضر در ایران ساخت:

عبدالرضا مجدالدین به حمایت های مرکز طراحی صنعتی ایران از شرکت های حاضر در نمایشگاه ایران ساخت هم پرداخت و اضافه کرد: شرکت ها به منظور دریافت خدمات حرفه­ای طراحی صنعتی به مرکز طراحی صنعتی معاونت علمی ارجاع داده می­شوند. مرکز طراحی ایران خدمات و حمایت­های متنوعی در قالب حمایت مالی بلاعوض از عقد قرارداد طراحی، حمایت از ثبت طراحی صنعتی داخلی و خارجی و اعطای تسهیلات کم بهره را به شرکت­ها ارائه می­نماید.

سطوح حمایتی برای برگزیدگان جشنواره­ی طراحی 1401، دریافت 5 درصد حمایت بیشتر تا سقف 50 درصد برای محصولاتی است که مطابق با دستور العمل مشخص دبیرخانه جشنواره و تیم ارزیابی و نظارت فنی نمایشگاه، طراحی صنعتی محصول خود را ارتقا داده اند. همچنین برای رتبه­های برتر مانند سال گذشته، جوایر نقدی نیز از طرف ریاست نمایشگاه ایران ساخت درنظر گرفته شده است. (بیشتر بدانید)

زمان بندی و محل برگزاری جشنواره طراحی صنعتی:

ثبت نام: تا 15 آبان ماه 1401

ارزیابی اولیه آثار: نیمه دوم آبان و اوایل آذرماه 1401

داوری حضور: همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران ساخت: 22-19آذر ماه

اختتامیه: همزمان با اختتامیه دهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاه ایران ساخت

محل برگزاری نشست طراحی صنعتی و آیین اختتامیه جایزه در خانه نوآوری و فناوری ایران (IHIT) در سالن 37A  ، در محل دائمی نمایشگاه­های بین المللی تهران خواهد بود.