نشست شرکت های حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی امروز توسط باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان برگزار شد. در این نشست شرکت های این حوزه و سیاستگذاران و فعالان حوزه دانش بنیان حضور داشتند.
مهندس قدمگاهی
مدیر دفتر توسعه کسب و کار بینالملل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
مهندس قدمگاهی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به شرکت ها گفت: تسهیل امور کسب و کار شرکت های حوزه ی فناوری های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی از اولویت های معاونت علمی است. خوشبختانه در بخش کشاورزی و صنایع غذایی تحریم ها کمتر اثرگذار بوده اند چرا که تاکنون غذا به صورت رسمی و مستقیم تحریم نشده است.
هدف ما توانمند کردن شرکت های حوزه های مختلف در صادرات بین الملل است. مثلا مدتی قبل برای شرکت های دارویی، مباحث رجیستر دارو در کشورهای مختلف را، طی کارگاهی آموزش دادیم. در بحث کشاورزی استانداردهای مختلفی برای صادرات وجود دارد و هر کشور باری ورود ماشین آلات، سموم، آفت کش ها، کودها و … مقرراتی را تدوین کرده است. توانمندسازی شرکت ها در اخذ استانداردهای لازم در کریدور صادرات انجام می شود.
در مسیر توانمندسازی شرکت ها، شناخت نقاط ضعف و قوت شرکت ها برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل به برپایی گردهمایی در حوزه های صنعتی مختلف با حضور شرکت ها اقدام می کنیم. نکته اصلی اینجاست که شرکت ها باید توجه کنند، نقش ما در نهایت تسهیل کننده است . ما صرفا به طی مسیر صادرات کمک می کنیم. پل های اولیه را ایجاد می کنیم و تلاش داریم مشکلات و چالش های پیش روی شرکت ها برای ورود به بازار بین الملل را رفع کنیم. با این همه شرکت ها خود باید برای برندینگ، مارکتینگ، توسعه بازار صادراتی و … هزینه کنند.
خدمات صادراتی در راستای توسعه بازار بین الملل
در همین در دفتر توسعه صادرات بین الملل حمایت هایی را برای شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور در نظر گرفته ایم. این حمایت ها طی آیین نامه هایی با بندهای مختلف که به صورت تخصصی تدوین شده اند، ارائه می شوند. به تازگی این آیین نامه ها ویرایش و اصلاح شده به طوری که اعداد حمایتی بیشتر و برای شرکت ها جذابیت بیشتری داشته باشد. این آیین نامه طی ده روز آینده ابلاغ می شود.
تمام این حمایت ها به شرکت ها کمک می کنند که در ابتدای مسیر صادرات و ورود به بازار با مشکلت کمتری مواجه شوند. برخی از این خدمات به شرح زیر است:
- ارسال نمونه محصول
- حمایت از حضور در نمایشگاه های بین المللی
- بازاریابی
- مشاوره
- تحقیقات بازار
- اخذ گواهینامه ها و استانداردها
- انباداری در کشور مقصد
- و …
این خدمات هریک با درصدی از خدمات به شرکت ها ارائه می شود. یکی دیگر از حمایت های مهم مربوط به بحص تامین مالی برای شرکت هاست. منظور از تامین مالی فقط اعطای وام نیست و درصدد هستیم در ضمانت های وام و کل فرآیند تامین مالی کمک کننده باشیم.
برند مشترک برای صادرات
یکی از روش های تثبیت یک محصول در بازار، حضور قدرتمند شرکت ها در بازار هدف است. مسلم است که حضور شرکت ها به صورت مستقل، نتیجه ی چشم گیری دربر ندارد چرا که در میان دیگر رقبا که سالهاست در حال صادرات هستند، نمی توان به راحتی فعالیت کرد. حتی به اذعان مدیران شرکت های معظم و بزرگ ایرانی، این شرکت ها در سطح بین الملل کوچک محسوب می شوند.
راه حل ما برای این مساله، ایجاد کنسرسیوم، تعاونی، شرکت مشترک و … است که با به هم پیوستن شرکت ها، یک برند مشترک برای فروش ایجاد شود. فروش محصولات در یک سبد واحد و با هم افزایی توان شرکت ها می تواند در میزان فروش آنها اثر چشم گیری داشته باشد.
دفاتر صادراتی
در حال حاضر ما 30 کارگزار بین المللی در کشورهای مختلف برای تسهیل امور صادراتی شرکت ها داریم. این کارگزاران شبکه ها و کانال هایی دارند ولی در بسیاری از موارد به صورت سنتی فعالیت می کنند و ما تلاش می کنیم تا این کارگزاران را به سمت حوزه های دانش بنیان هدایت کنیم. به طوری که بتوانیم از شبکه های ارتباطی آنها به نفع شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم. همچنین تلاش می کنیم تعداد این کارگزاران و دفاتر تا پایان سال به 60 عدد افزایش یابد.
مزیت استفاده از این ظرفیت، برای شرکت ها در این است که به جای ورود به یک بازار ناشناخته بدون هیچ گونه شبکه، می توانند از تجربیات بعضا 30 و 40 ساله کارگزاران در کشور هدف استفاده کنند. یک شرکت در بدو ورود به کشور هدف باید فقط یک سال برای شناخت خود، ثبت شرکت، بررسی رقبا، مطالعه بازار و … زمان و هزینه صرف کند. در حالیکه همین امور در مراکز و دفاتر صادراتی یک هفته زمان نیاز است. بعلاوه شما می توانید از یک تجربه 30 ساله نیز بهره ببرید.
مهندس کهنسال مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان
در ادامه خانم کهنسال مدیر کریدور توسعه صادرات و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان، به معرفی این دو مرکز برای شرکت ها پرداخت. وی با اشاره به این موضوع که این دو مرکز ذیل مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری فعالیت می کنند گفت: هدف از ایجاد باشگاه تقویت برند ملی و تغییر نگرش کشورها به محصولات ایرانی است.
مساله ی اصلی درواقع این بود که ما یک محصول را در سطح بین الملل ارائه می کردیم و حتی قرارداد فروش آن را امضا می کردیم، اما پس از بازگشت به کشور برای تامین محصول دچار مشکل می شدیم. چرا که بسیاری از شرکت ها مشکلات ساختاری داشتند، یا نمی توانستند محصول را تحویل دهند. برای حل این مشکل ما شروع به گروه بندی شرکت ها در درجه های کیفی مختلف کردیم. درواقع ماموریت باشگاه به صورت زیر تعریف شده است:
- شناسایی و رتبه بندی شرکت ها
- ترسیم مسیر رشد شرکت ها
- حمایت از رشد شرکت ها
- استفاده از ظرفیت تمام نهادها برای توسعه بازار بین المللی شرکت ها
ارزیابی و رتبه بندی شرکت ها
فرآیند ارزیابی و رتبه بندی شرکت ها در باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان با شاخص های زیر انجام می شود:
- لزوم ساخت ایران بودن
- دارای تیم R&D متخصص
- دارای توان تولید انبوه
- دارای مجوزهای لازم کیفیت عملکردی
- دارای سابقه فروش داخلی
- دارای سابقه صادراتی
- دارای محصول Hi-Tech
- طراحی صنعتی مطلوب
- رقابت در قیمت
- 10. و…
فعالیت های باشگاه در سال جاری
باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان در سال جاری کارگاه های مختلفی برای شرکت ها برگزار کرد. کارگاه قوانین و مقررات رفع تعهد ارزی با حضور 100 شرکت یکی از این برنامه ها بود. نشست آشنایی با بازار قاره آفریقا در اتاق بازرگانی آفریقا با حضور فعالان و سیاستگذاران بازار آفریقا، مدیران صندوق ها و مسئولین اتاق بازرگانی ایران-آفریقا به سوالات شرکت ها در حوزه صادرات به آفریقا پاسخ دادند. همچنین در آینده برنامه هایی با موضوع صادرات به اسپانیا، و تجارت با چین برگزار خواهیم کرد.
همچنین باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان، دو نشست هم اندیشی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی برگزار شده است. برنامه ی نشست شرکت های ماشین آلات و تجهیزات پزشکی نیز در تاریخ 16 آذرماه در تبریز برگزار خواهد شد.
شرکت های حاضر در نشست
در ادامه ی این نشست شرکت های حاضر، چالش ها و مشکلات خود در حوزه صادرات را بیان کردند. اغلب مسائل مربوط به نقل و انتقال ارز، زمان کوتاه ایفای تعهدات ارزی، مشکلات گمرک و … بود که مسئولین به پیگیری حل آن می پردازند.