مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار مهمان شبکه خبر

گردهمایی باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان امروز 9 اسفندماه با حضور بیش از 300 شرکت دانش بنیان صادراتی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. در این رویداد صادراتی، 300 شرکت برتر صادراتی با دعوت باشگاه صادرات حضور داشتند.

علی طهاری مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار در مورد این رویداد و اهداف باشگاه صادرات در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر صحبت کرد. وی در ابتدا با ذکر یک مقدمه از فضای دانش بنیان کشور گفت: امروز با تلاش و همت دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، موسسات پژوهشی، شرکت های فناور و … بیش از 8000 شرکت دانش بنیان داریم که تایید شدند و در حال تولید محصول هستند. از بین این شرکت ها، تعداد زیادی برای صادرات محصولات خود در تلاشند. از طرفی ما برای افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از GDP (تولید ناخالص ملی) کشور باید تلاش کنیم، که بخشی از این هدف را با صادرات محقق کنیم.

طهاری ادامه داد همانطور که مستحضرید، ترکیب سبد صادراتی کشور ما بیشتر مربوط به انرژی، محصولات مرتبط با آن و مواد خام است که نشان دهنده ی تنوع پایین این سبد است. تلاش ما این است که با کمک همه ی نهادهای کشور که روی صادرات دانش بنیان اثرگذارند، سهم صادرات دانش بنیان را در این سبد افزایش دهیم.

طهاری در ادامه گفت: این امر چند اثر خوب به همر دارد. اولین اثر آن ارتقا برند ملی ایران در عرصه جهانی است. همین الان چندین مطالعه روی برند کشورها انجام شده است. به طور مثال طبق تحقیقاتی در سال 2017 برند ملی ایران در سطح جهانی دارای رتبه 50 بوده است. این رتبه بندی براساس شاخص های متنوعی تعیین می شود که یکی از آن ها ترکیب سبد صادراتی کشور است.

هدف باشگاه صادرات هم امروز این است که با کمک نهادها و همت شرکت ها، سهم صادرات دانش بنیان را در این سبد ارتقا دهیم. در این صورت هم به پیچیدگی اقتصادی کشور کمک کرده ایم و هم اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها را در کشور تثبیت کرده ایم. به علاوره ارزآوری خوبی هم می توانیم برای کشور داشته باشیم.

مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار در سپس با اشاره به برتری فناورانه ایران در سطح منطقه و در برخی موارد در سطح دنیا، گفت: می توانیم با کسب مزیت رقابتی در حوزه فناوری و قیمت، ارزآوری خوبی را می توانیم برای کشور داشته باشیم.

در ادامه علی طهاری گفت یک برنامه در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در حال پیگیری است. طبق این برنامه شرکت های صادراتی برتر با شاخاص های مشخص شناخته می شوند. بر این اساس ما تاکنون قریب به 1300 شرکت را مورد ارزیابی فنی قرار داده ایم. از این میان 950 شرکت ارزیابی کامل صادراتی شده اند. 300 شرکت از این شرکت ها برگزیده ی صادرات دانش بنیان کشور هستند. با این اوصاف اگر ما روی حل مسائل و مشکلات و ارتقای توان این شرکت ها متمرکز شویم، می توانیم به فضل الهی رشد معناداری در صادرات دانش بنیان کشور داشته باشیم. امروز در گردهمایی باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان ما میزبان مدیران عامل این 300 شرکت برگزیده و مقامات دولتی و حامیان اثرگذار بر صادرات دانش بنیان کشور.