حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت های عضو باشگاه صادرات

باشگاه صادرات شرکت های صادراتی دانش بنیان نوشت: گردهمایی بزرگ باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان در روز سه شنبه 9 اسفندماه 1401 برگزار شد. در این رویداد بیش از 300 شرکت دانش بنیان صادراتی به دعوت باشگاه صادرات حضور داشتند. شرکت ها در باشگاه صادرات براساس ارزیابی های فنی، شرکتی و بازاری به 6 گروه زیر تقسیم می شوند:

  1. 5ستاره
  2. 4ستاره
  3. 3ستاره
  4. 2ستاره
  5. مستعد
  6. عدم احراز

در گردهمایی بزرگ باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان، بیش از 300 شرکت از سطوح 5،4 و 3 ستاره حضور داشتند. مهمانان ویژه ی این رویداد که در واقع حامیان شرکت های دانش بنیان صادراتی هستند، در ابتدای برنامه با مهمانان سخن گفتند.

جناب آقای دکتر سیاوش ملکی فر معاونت محترم صندوق نوآوری و شکوفایی در ابتدا با اشاره به نگاه اصلی صندوق به بحث صادرات گفت: در وهله اول شرکت ها باید در ابتدا نسبت به صادرات آگاه بشوند. پس هوشیاری صادراتی قدم اول است. در ادامه توانمندسازی شرکت ها در بحث صادرات با آموزش و مشاوره انجام شود. سپس استانداردهایی را شرکت ها دریافت کنند که همانطور که می دانید بخشی از هزینه های استانداردها و گواهینامه ها و تاییدیه ها هم اکنون به صورت بلاعوض به شرکت ها پرداخت می شود.

دکتر ملکی فر ادامه داد: بحث بعدی که باید مورد توجه شرکت ها قرار بگیرد، بحث مالکیت فکری و ثبت پتنت است. پس از ثبت برند و محصول شرکت آماده ی ورود به بازار خارجی است. محور دوم شبکه سازی صادراتی است که در آن باید به فکر قرار گرفتن دست خود در دست مشتریان تان باشید. ابزارهای ما در اینجا برای شما شناخته شده است. حضور در نمایشگاه های خارجی یکی از این ابزارهاست.

همچنین پذیرش و اعزام شرکت ها یکی دیگر از ابزارهای صندوق برای کمک به صادرات شرکت هاست. روزی بود که صندوق تنها از حضور در 10 نمایشگاه حمایت می کرد ولی امروز در هر نمایشگاهی که شما نیاز دارید می توانید یارانه دریافت کنید. تا جایی که امروز از شرق تا غرب حضور حدود 300 نمایشگاه مورد حمایت صندوق است. در سال 1401 تاکنون 263 شرکت از ما حمایت نمایشگاهی دریافت کرده اند.

سپس ملکی فر به پایگاه های صادراتی اشاره کرد و گفت: حدود 12 پایگاه صادراتی فعال داریم که شرکت ها در حال دریافت سرویس و خدمات از آنها هستند.

نکاتی وجود دارد که نباید مورد غفلت قرار بگیرند، مثلا دکتر ملکی فر با بیان صادرات یا بین المللی شدن شرکت ها این سوال را مطرح کرد که کدامیک از این دو مورد مهم است؟ ما به دنبال صادرات شرکت ها هستیم یا بین المللی شدن آنها؟ بین این دو مفهوم فاصله ی زیادی است. ما باید به شرکت ها کمک کنیم که با قرار گرفتن در زنجیره ی ارزش، مسیر بین المللی شدن را طی کنند. پس لزوما فروش خارجی هدف ما نیست.

نکته ی بعدی این است که حوزه های فعالیت شرکت ها متنوع است. مثلا شرکت های دارویی فرآیندهای خاصی را طی می کنند. صادراتی شدن این شرکت ها تشریفات خاصی دارد، مثلا باید حتما دارو را رجیستر کنند. ما هم در این مسیر باید همراه با شرکت ها مدل ها و ابزارهای متناسب تعریف کنیم و شکل دهیم. اخیرا پایگاه صادراتی ما در کنیا، مسکو و هند بحث رجیستر کردن دارو را پیش برده ایم. برای انجام رجیستری در این کشورها چهارنوع هزینه مشخص شده که الان برای دو مورد از آن ها 70% حمایت در نظر گرفته ایم.

بحث سومی که دکتر ملکی فر در مورد آن با شرکت های عضو باشگاه صادرات صحبت کردند، مربوط به استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی و بازرگانان حرفه ای کشور است. قرار نیست همه ی شرکت ها خودشان صادرات کنند، این شرکت ها می توانند با همکاری بازرگانان به صادرات محصول خود بپردازند.

چهارمین مورد در گفته های دکتر ملکی فر به استفاده نکردن از الگوی موفق برای دستیابی به موفقیت است. برای دستیابی به این موضوع به دنبال شرکت هایی رفتیم که توان و بلوغ صادراتی شدن را ندارند. عصاره ی این تجربیات و نکات را می توانید در پاویون های 1401 ببینید.

پس از پایان سخنرانی دکتر ملکی فر، از شرکت های 5 ستاره و 4 ستاره باشگاه صادرات با تقدیم لوح و تندیس باشگاه تقدیر به عمل آمد.