اتمام کمپ توانمندسازی صادراتی IHTECC در زاهدان

باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری کمپ توامندسازی صادراتی برای شرکت های استان سیستان و بلوچستان برگزار کرد.

کمپ توانمندسازی صادراتی

با هدف آشنایی شرکت های استان سیستان و بلوچستان و همت باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان IHTECC یک کمپ توانمندسازی صادراتی تدوین شد. این کمپ که با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری برگزار شد، برنامه های متنوعی متناسب با نیازهای شرکت های این استان در برداشت. در ادامه برنامه های برگزار شده در این کمپ را مشاهده می کنید.

برنامه ی کمپ توانمندسازی

حدود 260 شرکت ذیل پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در حال فعالیت هستند و از این تعداد 36 شرکت دانش بنیان هستند. این شرکت ها هر یک در حوزه های تخصصی خود با جدیت در حال فعالیت هستند و باتوجه به حمایت های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از شرکت های دانش بنیان و صادراتی یک کمپ توانمندسازی صادراتی برای این شرکت ها تدوین شد. باتوجه به همسایگی استان با کشورهای افغانستان و پاکستان، همچنین دسترسی خوب به کشورهایی همچون عمان، پتانسیل و ظرفیت بالایی برای صادرات در این استان وجود دارد. با توجه به این امر، برنامه های متناسب با نیاز شرکت ها برگزار شد که به شرح زیر است:

  1. دوره ی آموزشی تحلیل بازارهای بین الملل با ابزارهای مرکز تجارت جهانی (ITC)
  2. نشست آشنایی با ابزارهای صادراتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
  3. تشریح، بررسی و تحلیل بازار کشورهای همسایه
  4. بررسی قوانین، مقررات و توافق نامه های ایران با کشورهای هدف صادراتی
  5. نشست آشنایی با موضوعات حقوقی در قراردادهای بین المللی
  6. آشنایی با فرآیند دانش بنیان شدن شرکت ها

برنامه های روز اول کمپ

در روز اول کمپ توانمندسازی صادراتی سیستان و بلوچستان، یک دوره ی آموزشی با عنوان تحلیل بازارهای بین المللی با ابزارهای مرکز تجارت جهانی ITC برگزار شد. این دوره توسط سرکار خانم راضیه کهنسال، مدیر باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان به شرکت ها تدریس شد. خانم کهنسال مدرس رسمی ITC در ایران است و پس از برگزاری دوره، به شرکت های حاضر گواهینامه رسمی از طرف سازمان تجارت جهانی اعطا می شود. در این دوره ی آموزشی شرکت ها با 5 ابزار مطالعه بازار بین المللی آشنا شدند. این ابزارها شامل موارد زیر است:

  1. ابزار Trade Map
  2. ابزار Macmap
  3. ابزار Eping
  4. ابزار Rules of origine
  5. ابزار Export potential map

55 شرکت در این دوره آموزشی حضور داشتند و با ادبیات صادرات در بازارهای بین المللی آشنا شدند. این دوره از این حیث که شرکت های حاضر اغلب نوپا بودند مفید و اثربخش بود. شرکت های استان سیستان و بلوچستان با حضور در این کارگاه آموزشی که حدود 8 ساعت به طول انجامید، برای مطالعه بازار دیگر کشورها از روی دیتای سازمان تجارت جهانی به خوبی آشنا شدند. شرح برگزاری این کارگاه آموزشی را می توانید از اینجا بخوانید.

برنامه های روز دوم کمپ

در روز دوم کمپ توانمندسازی صادراتی IHTECC، دو برنامه برای شرکت ها پیش بینی شده بود. اولین برنامه مربوط به نشست آقای مهندس قدمگاهی مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری بود. در دومین برنامه که بعد از ظهر روز دوم برگزار شد، شرکت ها در نشستی مجازی با جناب آقای دکتر انزلیچی رئیس انجمن شرکت های مدیریت صادرات ایران، با بازار کشورهای همسایه به خصوص همسایه های استان آشنا شدند.

صبح روز دوم: آشنایی با ابزارهای صادراتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

در نشست صبح روز دوم کمپ توانمندسازی صادراتی که با حضور مهندس قدمگاهی مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل برگزار شد شرکت ها با ابزارهای صادراتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان آشنا شدند. ابتدا در این نشست آقای دکتر شیهکی مدیر محترم پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان با اشاره به نیاز شرکت ها به آموزش های صادراتی گفت:

امروز روند توسعه و منحنی رشد پارک به نقطه ای رسیده است، که شدیدا نیاز به تغییر افق دید برای شرکت ها داریم … کارهای لوکال و در مقیاس کوچک در این عصر پرتلاطم بقا نخواهد داشت. این جلسه فتح بابی برای ورود به عرصه ای جدید است و شرکت ها می بایست خود تلاش کنند تا جایگاه خود را به خوبی پیدا کنند. 

در ادامه مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل پس از بیان رسالت و حمایت های مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری برای شرکت ها، در مورد مسائل زیر توضیحاتی برای شرکت ها ارائه نمود:

  1. اهمیت صادرات برای شرکت ها،
  2. مساله صادرات به کشورهای همسایه،
  3. جایگاه مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری در اکوسیستم صادرات دانش بنیان
  4. ماموریت دفتر توسعه کسب و کار بین الملل

سپس خانم راضیه کهنسال مدیر باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان IHTECC به معرفی این باشگاه پرداخت. وی با بیان اهداف و ماموریت های باشگاه، شرکت ها را دعوت به ورود به فرآیند ارزیابی صادراتی نمود و گفت:

شرکت ها برای شروع ارزیابی صادراتی لازم نیست حتما صادرات داشته باشند. ورود به این فرآیند و نتایج آن برای شرکت ها به صورت کلی می تواند مفید باشد. چرا که گزارش 5 برگی ارائه شده به شرکت ها در پایان این فرآیند به آنها دید خوبی در مورد گام های بعدی پیشرفت و مواجهه با چالش ها خواهد داد.

کهنسال سپس درگاه های ثبت خدمات صادراتی را که شمال موارد زیر است به شرکت ها معرفی نمود:

www.tesc.ir

www.bizservices.ir

نشست صبح روز دوم کمپ توانمندسازی صادراتی با پرسش و پاسخ شرکت ها از مسئولین به پایان رسید. شرح این نشست را می توانید اینجا بخوانید.

بعدازظهر روز دوم: تشریح، بررسی و تحلیل بازار کشورهای همسایه

باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان یک برنامه ی آشنایی با برای بعدازظهر روز دوم کمپ توانمندسازی تدارک دیده بود. این برنامه که توسط دکتر انزلیچی به صورت مجازی برگزار شد،  به تشریح، بررسی و تحلیل بازار کشورهای همسایه اختصاص داشت.

با توجه به همسایگی استان سیستان و بلوچستان با کشورهای افغانستان و پاکستان که جمعا بازاری در حدود 270 میلیون نفر در اختیار استان است. همچنین بند چابهار و دسترسی به کشورهایی مثل عمان می تواند فرصت منحصر به فردی برای اشتغال زایی، رشد و توسعه استان باشد. شرکت های حاضر در کمپ توانمندسازی نیز در صحبت ها و پرسش های خود، چالش هایی در خصوص صادرات به این کشورها و ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح می کردند. همین امر، انتخاب درست موضوع را تایید می کند.

بازدید از شرکت های حاضر در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان

در ادامه ی برنامه های کمپ توانمندسازی مهندس قدمگاهی، دکتر هاجری و خانم کهنسال به بازدید از شرکت های حاضر در پارک پرداختند. با همت دکتر شیهکی و همکاران در پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان، فضای خوبی برای فعالیت های شرکت ها ایجاد شده است. شرکت ها در این بازدید بدون واسطه و مستقیم با مسئولین حوزه صادرات دانش بنیان صحبت کردند و چالش های پیش روی خود را با آنان مطرح نمودند. گزارش تصویری این بازدید را می توانید اینجا مشاهده کنید.

برنامه های روز سوم کمپ

صبح روز سوم: توافق نامه های بین المللی ایران و موضوعات حقوقی در قراردادهای بین المللی

صبح روز سوم کمپ توانمندسازی دو برنامه برای شرکت ها با موضوعات زیر برگزار شد:

  • بررسی قوانین، مقررات و توافق نامه های ایران با کشورهای هدف صادراتی
  • آشنایی با موضوعات حقوقی در قراردادهای بین المللی

اولین برنامه به صورت مجازی و با توضیحات دکتر سیدی، مشاور امور بین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت برگزار شد. آشنایی با توافق نامه های بین المللی یکی از ملزومات ورود به بحث صادرات است. این توافق نامه ها هر یک فرصت های خوبی برای صادرات شرکت ها ایجاد کرده است. از این رو اگر شرکت ها با این توافق نامه ها آشنا شوند و از این فرصت ها استفاده کنند می توانند به راحتی بسیاری از چالش های عادی صادرات را پشت سر بگذارند. همچنین دکتر سیدی در این نشست توافق نامه های جاری و آینده ی نزدیک ایران را به شرکت ها معرفی کردند که یکی از مهم ترین آنها امضای موافقت نامه اوراسیا در تاریخ 25 دسامبر در سنت پترزبورگ است.

برنامه ی دوم که توسط آقای دکتر خلیلی پژوهشگر و مشاور عالی حقوق کسب و کار برگزار شد، شرکت ها با موضوعات حقوقی در قراردادهای بین المللی آشنا شدند. موضوعات حقوقی نیز یکی دیگر از مسائلی است که شرکت ها پیش از ورود به بازار بین الملل نیاز است با آن آشنا شوند. در این برنامه آقای خلیلی موارد زیر را برای شرکت ها بیان کردند:

  • آشنایی با منابع حقوق تجارت بین الملل،
  • اصول مکاتبات و مذاکرات با رویکرد حقوقی و قراردادی،
  • بررسی شرایط و ویژگی های مورد معامله در قراردادهای تجاری،
  • ابعاد حقوقی صادرات مستقیم و غیر مستقیم محصول،
  • شناخت واسطه ها و فرآیند انعقاد قرارداد با آنها،
  • روش های حل و فصل اختلافات با تاکید بر نهاد داوری

بعد از ظهر روز سوم: آشنایی با فرآیند دانش بنیان شدن شرکت ها

نظام جدید ارزیابی دانش بنیان در آخرین برنامه ی کمپ توانمندسازی صادراتی IHTECC توسط مهندس فتحعلی زاده برای شرکت ها تبیین شد. بسیاری از شرکت های پارک حائز معیارهای دانش بنیان هستند ولی با روند ارزیابی آشنایی خوبی نداشتند. در همین راستا این برنامه برای آشنایی هرچه بیشتر شرکت ها با این روند اجرا شد. مهندس فتح اللهی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این برنامه به سوالات شرکت ها در مورد نظام جدید ارزیابی، حمایت ها از شرکت های دانش بنیان و … پاسخ داد.

اختتامیه و نتایج برگزاری کمپ توانمندسازی صادراتی

در نهایت کمپ توانمندسازی استان سیستان و بلوچستان با صحبت های دکتر شیهکی رئیس پارک به اتمام رسید. دکتر شیهکی در این بخش باتشکر از کریدور صادرات برای برگزاری این کمپ، از شرکت ها خواست در راستای پیشرفت خود و ورود به صادرات گام بردارند.