گواهینامه‌های معتبر معیاری برای سنجش اعتبار برند و محصول

تاریخ : 1396/03/22

تعداد بازدید : 68

0 امتیاز از 0 رای

در این مقاله به بیان برخی از گواهینامه‌های معتبر می‌پردازیم که أخذ هریک از آن‌ها اعتبار برند و محصول را در عرصه‌ی بازار داخلی و خارجی افزایش می‌دهد.

استاندارد ملی ایران:

سازمان اداره استاندارد ایران (INSO) به عنوان متولی بازرسی فنی و کیفی کالاهای ایرانی، وظیفه‌ی تدوین استانداردهای ملی ایران ISIRI را دارا می‌باشد.

filereader.php?p1=main_0d8f5e925968dca94

استاندارد ملی اجباری:

تولید کنندگانی که محصولات آنان، استاندارد ملی اجباری در ایران دارند (مانند شیرآلات بهداشتی، شیرآلات ساختمانی، بتن، مواد غذایی، لوله و اتصالات، پروفیل UPVC و…) می‌بایست نسبت به اجرا و أخذ استاندارد ملی ایران مبادرت ورزیده و آن را بر روی محصول و بسته‌بندی خود قرار دهند. بدیهی است تولید محصولاتی که  استاندارد ملی آن محصول در ایران اجباری بوده و آنان اقدام به أخذ نشان استاندارد ننموده‌اند، غیرقانونی است.

هم‌چنین در زمینه‌ی صادرات، محصولاتی که استاندارد ملی ایران برای آنان اجباری تلقی می‌گردد بر اساس قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران، می‌بایست جهت صادرات، اقدام به أخذ استاندارد ملی ایران نمایند.

 

استاندارد ملی تشویقی:

دسته‌ی‌ دیگری از محصولات که عموماً استاندارد ملی آنان به تازگی تهیه گردیده و یا هنوز رأی کافی برای تصویب اجباری بودن را أخذ ننموده است، به عنوان استاندارد ملی تشویقی شناخته می‌گردند که تولیدکنندگان این اصناف می‌توانند در صورت تمایل اقدام به دریافت نشان استاندارد ملی ایران نمایند. بدیهی است تولید محصولاتی که استاندارد ملی آنان تشویقی است، بدون أخذ نشان استاندارد ملی ایران غیر قانونی نبوده و منعی نخواهد داشت.

در صورت عدم وجود استاندارد ملی ایران برای محصول، یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌ها جهت تأیید کیفیت محصول، أخذ CE و یا گواهینامه‌ی محصول اروپا می‌باشد.


گواهی‌نامه CE:


filereader.php?p1=main_37693cfc748049e45

به منظور استانداردسازی اجباری در بسیاری از محصولات تجاری و صنعتی که در منطقه‌ی اقتصادی اروپا تولید یا به فروش می‌رسند، ارائه شده است. CE مختصر عبارت فرانسوی Conformité Européenne  است. با نشان CE بر روی محصول، تولیدکننده تضمین می‌کند که محصول با الزامات ضروری دستورالعمل‌های CE منطبق است. محصولاتی که واجد دریافت علامت CE می‌شوند، باید از نظر کیفیت، سلامت، امنیت و مضر نبودن برای انسان و طبیعت؛ مورد بررسی قرار گیرند و اگر واجد این شرایط باشند قادر به دریافت این نشان خواهند بود.

نشان CE بعنوان یک سیستم پذیرفته شده جهت حصول اطمینان از کیفیت، ایمنی و الزامات زیست محیطی، به سرعت در حال گسترش در کلیه‌ی کشورها است. از این رو دریافت گواهی CE برای تولیدکنندگان بسیار حائز اهمیت است. چرا که CE استاندارد اروپاست و در واقع گواهی تضمین کیفیت اروپا محسوب می‌شود که مورد قبول بسیاری از کشورهای دنیاست. بنابراین محصولاتی که گواهی CE دریافت کنند، شانس بیشتری برای بازاریابی و تصاحب بازارهای جهانی خواهند داشت.

نشان CE بر روی یک محصول مزایای زیر را دارد:

  • محصول مورد نظر می‌تواند به صورت قانونی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، و منطقه‌ی تجاری آزاد اروپا به فروش برسد و جابجا شود.
  • امکان صادرات به کشورهای دیگر
  • ایجاد اطمینان در مصرف کننده و بازار خرده فروشی
  • رعایت حقوق مصرف کننده
  • مزیت رقابتی و تبلیغاتی
  • نظر مثبت نهادهای قانونی
  • شرکت در مناقصات بزرگ دولتی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی

استانداردهای بین‌المللی ایزو:

filereader.php?p1=main_202cb962ac59075b9



در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین استانداردهای ایزو خواهیم پرداخت:

  • استاندارد ISO9001:2015 سیستم مدیریت کیفیت:

filereader.php?p1=main_81dc9bdb52d04dc20

استاندارد ISO9001:2015 اصلی‌ترین و مهم‌ترین استاندارد سیستمی است که الزامات گسترده و جامع آن موجب شده تا استاندارد ISO9001:2015  را به عنوان پایه و اساس انواع استاندارد در دنیا بشناسند، تا جایی که پیشنهاد می‌گردد برای پیاده‌سازی سایر استانداردها، روش‌ها و ابزارهایی همچون TQM و EFQM و مدیریت استراتژیک و…، در ابتدا استاندارد ISO9001 پیاده‌سازی گردد.
الزامات ISO9001:2015 همچون راهنمایی برای مدیریت و رهبری و پیشبرد یک سازمان از صفر تا صد است. در استاندارد ISO9001:2015 در سازمان رویکرد فرآیندگرا جایگزین رویکرد محصول‌گرا و یا واحدگرا خواهد شد. مزیت اجرای صحیح رویکرد فرآیندگرا در الزامات ISO9001:2015 پس از پایان پیاده‌سازی و مستندسازی و آموزش های لازم، تهیه‌ی گزارشات صحیح و مبتنی بر واقعیات از فرآیندهای سازمان جهت پیگیری و بهبود نقاط ضعف، حفظ و ارتقای نقاط قوت می‌باشد. مضاف بر این، در زمان فعلی استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO9001:2015 برای تمامی سازمان‌هایی که می‌خواهند در زمینه‌ی کاری خود فعالیت کنند و خواستار رضایت‌مندی و وفاداری مشتریان و کارفرمایان هستند، به عنوان یک استاندارد در راستای تضمین کیفیت محصول و ارائه‌ی خدمات الزامی به نظر می‌رسد.
پیاده‌سازی الزامات ISO9001:2015 فارغ از نوع سازمان تولیدی، بازرگانی و یا خدماتی؛ می‌تواند در تمامی سازمان‌ها با دامنه‌ی فعالیت متفاوت اجرا و پیاده‌سازی گردد. آموزش و پیاده‌سازی این الزامات دستاوردهای ذیل را به همراه خواهد داشت:
ـ تعیین استراتژی، خط مشی، اهداف میان‌مدت و بلند‌مدت سازمان و برنامه‌های اجرایی وصول اهداف
ـ تهیه‌ی چارت سازمانی مبتنی بر اصول رفتار سازمانی و تدوین شرح وظایف و اختیارات پرسنل
ـ تبیین توالی و تعامل بین فرآیندها و روش‌های گزارش‌دهی مناسب هر فرآیند به مدیریت
ـ برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط در راستای بالابردن سطح عملکرد فرآیندها و پرسنل
ـ بهینه‌سازی، اجرا و آموزش جهت تمامی فرآیندهای سازمان اعم از کنترل کیفیت، تولید، برنامه‌ریزی تولید، برنامه‌ریزی موجودی، نگهداری و تعمیرات، انبار، نیروی پرسنلی، فروش و انعقاد قرارداد، خرید و ارزیابی تأمین‌کنندگان و…


  • سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت OHSAS18001:2007 :

filereader.php?p1=main_9f61408e3afb633e5


سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی بر مبنای استاندارد OHSAS18001:2007 ، شرایط و عواملی که بر روی سلامتی و آسایش کارکنان، کارگران موقت، کارکنان پیمانکار، بازدیدکنندگان و هرفرد دیگری در محیط کار تأثیر بگذارد را شناسایی می‌کند. اینگونه شرایط و عوامل برای هر سازمانی با توجه به ماهیت فعالیت‌های سازمان متفاوت است. بایستی توجه داشت که شناخت این عوامل و شرایط در یک سازمان از مهم‌ترین فعالیت‌های استقرار این سیستم در یک سازمان است.

در حقیقت با استقرار این استاندارد در سازمان، کلیه‌ی خطرات ناشی از ایمنی و بهداشت شغلی را شناسایی کرده و آن‌ها را تحت کنترل قرار داده و با اقدامات مؤثر و اثربخش آن‌ها را حذف کند و یا کاهش دهد.


  • سیستم مدیریت رضایت‌مندی مشتری ISO10002:2004:

filereader.php?p1=main_735b90b4568125ed6

سیستم بازخورد مشتریان می‌باشد که مبتنی به  CRM، نظام ارتباط با مشتریان طراحی شده است. پایه‌ی استاندارد تکریم ارباب رجوع، افزایش جلب رضایت مشتری و ارتقای رضایت‌مندی و ثبت شکایات مشتریان می‌باشد. در صورت أخذ این استاندارد با همراه استاندارد ۹۰۰۱ ISO  مبنی بر مدیریت کیفیت که پایه و اساس استاندارد می‌باشد، سازمان می‌تواند در مسیر بهبود مستمر کیفیت و ارتقای رضایت‌مندی مشتریان و افزایش سهم بازار گام بردارد.


  • سیستم مدیریت کیفیت انرژی ISO50001:2011 :

filereader.php?p1=main_fa4d56672e6d8cf03

یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش مصرف انرژی در صنایع مختلف، عدم وجود مدیریت بر مصرف انرژی است. مدیریت انرژی، مجموعه روش‌ها و اقداماتی است که در سیستم‌های مختلف با هدف مصرف صحیح انرژی، بهبود کارآیی انرژی و حداکثر نمودن منافع یا حداقل سازی هزینه‌ها بدون کاهش کیفیت محصولات یا خدمات، انجام می شود. این استاندارد به مدیریت بهبود بهره‌وری و مدیریت سرمایه گذاری انرژی کمک می‌کند.


  • سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISO27001:2013 :

filereader.php?p1=main_59b514174bffe4ae4

با ارائه‌ی اولین استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات در سال ۱۹۹۵، نگرش سیستماتیک به مقوله‌ی امنیت اطلاعات شکل گرفت. بر اساس این نگرش، تأمین امنیت اطلاعات در یک مجموعه‌ی سازمانی، سریع و یکجا مقدور نمی‌باشد و لازم است این امر به صورت مداوم و در یک چرخه‌ی ایمن سازی شامل مراحل طراحی، پیاده سازی، ارزیابی و اصلاح انجام گیرد. برای این منظور لازم است هر سازمان بر اساس یک متدلوژی مشخص، ضمن تهیه‌ی طرح‌ها و برنامه‌های امنیتی مورد نیاز، تشکیلات لازم جهت ایجاد و تداوم امنیت اطلاعات خود را نیز ایجاد نماید. سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ابزاری است برای شناسایی، مدیریت و به حداقل رساندن احتمال وقوع تهدیداتی که امروزه سازمان‌ها به واسطه‌ی از دست دادن اطلاعات خود با آن رو در رو می‌باشند. این تهدیدات مشتمل بر: تهدیدات داخلی سازمان، تهدیدات اتفاقی، تهدیدات ناشی از خطاهای عمدی و غیرعمدی می‌باشد؛ که بدین‌وسیله اطمینان از تداوم کسب و کار، به حداقل رساندن ریسک تجاری و به حداکثر رساندن نرخ بازگشت سرمایه را حاصل می‌نماید.
بر خلاف آنچه در ذهن بسیاری از کارشناسان به چشم می‌خورد، امنیت اطلاعات صرفا به منظور محرمانگی اطلاعات نیست بلکه امنیت اطلاعات صرفاً اطلاعاتی را امن تلقی می‌نماید که دارای ۳ ویژگی ذیل تواماً باشد:
ـ درستی و تمامیت اطلاعات
ـمحرمانگی اطلاعات
ـ در دسترس پذیری اطلاعات
ایزو ۲۷۰۰۱ به عنوان یک «زبان تجاری مشترک» تهیه گردیده تا به مدیران امنیت اطلاعات در پاسخ‌گویی به نیاز سازمان‌های کوچک، متوسط و بزرگ در تمام بخش‌های تجاری کمک کند. این استاندارد برای محافظت از اطلاعات حساس حیاتی است. مانند اطلاعات حوزه‌های مالی، سلامت، عمومی و آی تی. هم‌چنین برای سازمان‌هایی که از طرف دیگر ارگان‌ها به مدیریت اطلاعات آن‌ها می‌پردازند، مناسب است. اطلاعات برای عملکرد و یا حتی بقای یک سازمان امری حیاتی است. گواهینامه ایزو ۲۷۰۰۱ به ما کمک می کند اطلاعات با ارزش خود را محافظت و مدیریت کنیم. ایزو ۲۷۰۰۱ تنها استاندارد بین المللی قابل ممیزی است که الزامات مورد نیاز سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را معیّن می‌کند. این استاندارد انتخاب کنترل امنیتی مناسب را تضمین و به سازمان کمک می‌کند اطلاعات خود را محافظت کند و اعتماد بخش‌های ذی‌نفع و به ویژه مشتریان را جلب نماید. ایزو ۲۷۰۰۱ برای تهیه، پیاده سازی، اجرا، نظارت، بررسی، نگهداری، و ارتقای سیستم مدیریت امنیت اطلاعات رویکردی پروسه‌ای فراهم می‌سازد. با ایجاد سیستم مدیریت حفاظت اطلاعات و ارائه‌ی آن به استاندارد بین‌المللی ایزو ۲۷۰۰۱، سازمان می‌تواند ریسک خود را ارزیابی کرده و کنترل مناسبی برای حفظ اسرار، انسجام و در دسترس بودن سرمایه‌های اطلاعاتی داشته باشد. هدف اصلی حفاظت اطلاعات سازمان جلوگیری از این است که دست نامحرمان بیافتد و یا آن داده‌ها برای همیشه از بین برود.

نظر شما